136e International Instructors Course Amsterdam

Geplaatst op 21-11-2018.

Op 17 en 18 november 2018 werd in Amsterdam de 136International Instructors Course gehouden (IIC). Deze werden gegeven door Grandmaster Hector Marano, Grandmaster Kim Ung Lan en Master Paul McPhail. Het was een zeer leerzame weekend. Er waren maar liefst 260 deelnemers uit 25 verschillende landen aanwezig. Op deze cursus werden onder andere tuls, sparring en matsogi`s behandeld. Maar er is ook veel aandacht besteed aan de geschiedenis van Taekwon-Do en nog veel meer theorieën zijn er besproken. Om een voorbeeld te noemen de 9 training secrets van Generaal Choi Hong Hi.

Van Taekwon-Do Nieuwegein waren Boosabum’s Ixora, Ana-liza, Roche, Kishan, Avita en Ashin aanwezig. Sabum Wouter zat in het organisatie comité en heeft onder andere de masters begeleid tijdens hun verblijf in Nederland.

Dag 1 begon met een warming- up van Grandmaster Lan. Door de vele deelnemers moest je af en toe goed opletten dat je niemand raakte. Na een warming- up van ongeveer 15 minuten begonnen we met de tuls. We begonnen met Chon-Ji Tul en eindigde met Choong-Moo. Eerst liepen we de tuls gezamenlijk op eigen tempo en daarna werden de tuls stap voor stap besproken tot in de puntjes.

Na de lunchpauze zijn we begonnen met Step Sparring. Zo hebben we geleerd hoe we moeten meten, voor welke doelgroepen de steps bedoeld zijn en wat het doel is van de stepsparring. Ook hebben we zelfverdediging behandeld op een zeer uitdagende manier met Master McPhail. Een belangrijke les, je instinkt is bijna altijd correct. Probeer liever gevaar te ontwijken maar als dat niet lukt, geef alles wat je hebt!

Dag 2 begon met een leuke groepsfoto met alle 260 deelnemers. Daarna kregen we een stevige warming up van Grand Master Weiler waarbij we alle spiergroepen moesten wakker schudden. Daarna werden we opgesplitst in groepen op graduatie. Grandmaster Marano deed de tuls en grandmaster Lan gaf aan de overige dangraadhouders theorie over het doel van de technieken. Een zeer leerzame en interessante les. Hij had een antwoord op al onze vragen. Ook vertelde hij hoe hij Taekwon-Do beoefende toen hij er pas mee was begonnen, dat deed hij uiteraard met een goed gevoel voor humor. De IIC eindigde met wat sparringoefeningen waarbij de nadruk werd gelegd op de yop chagi.  Uit deze les hebben we meegekregen dat de yop chagi bijna altijd de beste verdediging/aanval is.

Om de International Instructor Course af te sluiten kreeg iedereen een certificaat mee naar huis. De vrijwilligers van I.T.F. Nederland werden in het zonnetje gezet en iedereen kon op de foto met de Grandmasters. Al met al een speciale weekend waarin we de Taekwon-Do wereld echt hebben ervaren en kennis hebben mogen maken met heel wat fantastische mensen in de Taekwon-Do wereld.

Ervaringen van Boosabum Avita:

Op zaterdag 17 november 2018 was het eindelijk zover, het weekend van de IIC “International Instructor Course” Taekwon-Do was aangebroken. Voor mij was het de allereerste keer dat ik deelnam aan een IIC. Ik kan terugkijken op een hele mooie, leerzame, leuke en inspirerende weekend.

Door mijn deelname aan de IIC heb ik meer kennis opgedaan over bijvoorbeeld tuls, stepsparring etc.

Het is heel bijzonder om te trainen met mensen over de hele wereld, we trainden met zoveel mensen van verschillende nationaliteiten. Maar we hadden allemaal wel één doel: Taekwon-Do. Doordat je traint met zoveel mensen, leer je natuurlijk ook heel veel leuke mensen kennen en ook daar leer je heel veel van.

Wat mij het meest heeft geïnspireerd op de IIC was om te zien hoe iedereen (grandmasters, masters, sabums en boosabums) met elkaar trainden, van elkaar leerden en hoeveel respect ze allemaal voor elkaar hadden. Als je dit allemaal om je heel ziet, dan krijg je zelf ook heel veel energie en inspiratie om te trainen.

Deelname aan een IIC is absoluut een aanrader voor de dangraadhouders. Je leert zoveel nieuwe dingen op een IIC van tuls tot aan zelfverdediging, die kennis wat je op een IIC opdoet kan je weer mooi overdragen aan je leerlingen. Want daar zijn wij leraren voor: kennis overdragen aan onze leerlingen oftewel de volgende generatie. Wij zijn een voorbeeldfunctie voor onze leerlingen. Zij leren van ons, maar wij leren van hen.

Kortom: voor mij was het de eerste IIC, maar zeker niet de laatste IIC!